بازبینی غربالگری دیابت بارداری

17 سپتامبر 2021- بسیاری از سازمان های پزشکی، مانند انجمن دیابت آمریکا و کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا، از همه زنان باردار می خواهند که از نظر دیابت بارداری غربالگری شوند. دیابت حاملگی معمولاً یک نوع دیابت موقتی است که تقریباً در یک زن از هر 10 زن باردار بروز می کند. اما سوالی که باقی می ماند این است: چه زمانی باید این غربالگری انجام شود؟

در سال 2014 ، کار گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده(USPSTF) ، به عنوان "هیئت مستقل و داوطلب متخصصان ملی در پیشگیری از بیماری ها و پزشکی مبتنی بر شواهد" ، دقیقاً به این سوال پرداخت. آنها توصیه کردند که همه زنان در هفته ی 24 بارداری از نظر دیابت بارداری مورد آزمایش قرار گیرند، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند. همچنین در آن زمان، در اقدامی که توسط متخصصان دیابت مورد تمجید قرار گرفت، توصیه از سطح "I" (شواهد ناکافی) به سطح B تبدیل شد، که دومین سطح از نظر قدرت آن است.

اکنون یعنی هفت سال بعد از توصیه ی قبلی، USPSTF این موضوع را دوباره بررسی کرده و گزارش خود را درJAMA ، مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر کرده است. این کارگروه، که توسط دکترکارینا د. دیویدسون، از موسسه تحقیقات پزشکی فاینشتاین در نیویورک، رهبری شد، تجزیه و تحلیل خود را بر اساس گزارش شواهدی انجام داد که توسط Jennifer Pillay، کارشناسی ارشد از دانشگاه آلبرتا و همکارانش ارائه شده بود.

این گزارش نتیجه ی بررسی 76 مطالعه در زمینه غربالگری دیابت بارداری بود. حدود 20 مورد از این مطالعات قبل از گزارش USPSTF 2014 انجام شده اند و بقیه جدید بودند. گفته شد که این مطالعات، که صحت آزمایش های مختلف غربالگری دیابت بارداری را ارزیابی می کردند، "کیفیت مناسب یا خوبی" داشتند. روشهای غربالگری مورد ارزیابی شامل سطح گلوکز ناشتای پلاسما،HbA1c (غلظت  A1C)، غربالگری بر اساس عوامل خطر و OGCT  پنجاه گرمی بود که یک آزمایش تحمل گلوکز است که معمولاً در غربالگری دیابت حاملگی استفاده می شود و نشان دهنده ی سرعت پاکسازی گلوکز از خون است.

توصیه: غربالگری دیابت بارداری در هفته 24ام آغاز شود

گزارش کار گروه جدید بر اساس شواهد کافی نشان می دهد که غربالگری دیابت بارداری، سلامت مادر و کودک را بهبود می بخشد. همچنین نتیجه گیری شد که درمان دیابت حاملگی (رژیم درمانی یا دارویی یا هر دو) با بهبود نتایج حاملگی مرتبط است. به طور خاص، محققان به این نتیجه رسیدند که غربالگری منجر به کاهش میزان زایمان سزارین، آسیب هنگام تولد به نام دیستوشی شانه، سایر آسیب های هنگام تولد ، ماکروزومی (نوزاد بزرگتر از حد متوسط) و نیاز به مراقبت های ویژه نوزادان می شود. در پایان این گزارش توصیه شده است که غربالگری دیابت بارداری از هفته 24ام آغاز شود. این گزارش اشاره کرد که غربالگری زودتر از آن نشان داده شده است که با بروز برخی خطرات همراه است، از جمله افسردگی یا اضطراب در مادر و تجربیات بیمارستانی ضعیف، که می تواند منجر به کاهش میزان شیردهی بلافاصله پس از زایمان شود. علاوه بر این، درمان دیابت بارداری قبل از هفته ی 24 می تواند با خطراتی مانند کاهش قند خون در مادر و کودک، وزن کم هنگام تولد و استرس مادر همراه باشد. این خطرات پس از 24 هفته ایجاد نشد.

گزارش JAMA با سرمقاله ای که توسط دکترCuilin Zhang ، و دکترPatrick Catalano ، نوشته شده بود، همراه بود، که در آن به "شواهد ناکافی مبنی بر اینکه آزمایشات غربالگری رایج می تواند عدم تحمل گلوکز را در اوایل بارداری تشخیص دهد" اشاره کردند. آنها می گویند: "غربالگری زودهنگام موثر برای شناسایی زنان در معرض خطر بالای دیابت بارداری و مداخله به موقع ممکن است یک رویکرد مهم باشد"، "مطالعات بیشتر ... برای اطلاع از توصیه های آینده ضروری است."

قبل از انتشار گزارش جدید درJAMA ، نویسندگان خواهان ارسال نظرات عمومی در وب سایت USPSTF، شده بودند. چندین نفر در مورد اینکه کدام تست غربالگری برای تشخیص دیابت بارداری ترجیح داده می شود، سوال کرده بودند. این کار گروه خاطرنشان کرد که اگرچه چندین آزمایش می تواند دیابت بارداری را به طور دقیق شناسایی کند، اما آنها نتوانستند "هیچ آزمایش خاصی را که بر سایر آزمایشات ارجح باشد" توصیه کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/17/gestational-diabetes-screening-revisited/